Jak zrelaksować się po pracy?

0
34
Jak zrelaksować się po pracy

Odpowiedni relaks po dniu pracy pozytywnie wpływa na stan zdrowia zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Brak relaksu może doprowadzić nawet do poważnych problemów zdrowotnych, zwłaszcza jeśli mamy stresującą pracę.

Nie istnieje jeden uniwersalny sposób na relaks po pracy. Pracujemy w różnych zawodach, na różnych stanowiskach, jedni z nas mają pracę fizyczną, inni spędzają każdego dnia osiem godzin w pozycji siedzącej. Osoby wykonujące pracę związaną ze swoją pasją odczuwają mniejsze zmęczenie niż osoby, których praca nie jest związana z ich zainteresowaniami.

Jednak przy wykonywaniu każdej pracy konieczne jest umiejętne zrelaksowanie się. Dla każdego z nas sposób relaksu może być zupełnie inny. Formę relaksu należy dostosować do indywidualnych potrzeb i do rodzaju wykonywanej pracy. Osoby pracujące fizycznie powinny wybrać takie formy relaksu, które pozwolą na odpoczynek fizyczny, zapewnią odprężenie całemu ciału, mięśniom, stawom.

Osobom wykonującym pracę intelektualną, wymagającą długiego siedzenia wskazany jest wysiłek fizyczny w ramach relaksu. Aktywność fizyczna po pracy w trybie siedzącym pozwala właściwie zadbać o stan zdrowia, o formę, kondycję, sylwetkę i samopoczucie.

Na relaks należy przeznaczyć odpowiednią ilość czasu dostosowaną do własnych potrzeb. Dla jednych będzie to pół godziny, dla innych pełna godzina, a niektórzy potrzebują więcej czasu na relaks.  

Większości z nas relaks kojarzy się z oglądaniem telewizji czy korzystaniem z urządzeń elektronicznych, m.in. z komputera. Nie są to najlepsze sposoby na relaks po ciężkim dniu. Zbyt długie przesiadywanie przed monitorem podnosi poziom stresu, prowadzi do problemów z zasypianiem, do koszmarów sennych, bólów głowy.

Sposoby na relaks

Sprawdzonym sposobem na relaks jest przebywanie na świeżym powietrzu. Już kilkunastominutowy spacer pozwoli się wyciszyć, nabrać dystansu do różnych spraw. Podczas spaceru warto głęboko oddychać.

Sprawdzonymi sposobami na relaks po pracy fizycznej są: odprężająca kąpiel, dobra książka, słuchanie muzyki, zwłaszcza muzyki relaksacyjnej, filiżanka uspokajającej  herbaty, medytacja.

Osobom pracującym umysłowo poleca się ruch na świeżym powietrzu – bieganie, długie spacery, jazdę na rowerze. Jeżeli pogoda zniechęca do tych form ruchu, warto wybrać inną formę aktywności fizycznej, która sprawia nam przyjemność. Mogą to być zajęcia w klubie fitness, na siłowni, taniec, pływanie, albo ćwiczenia we własnym domu. Wybór sprzętów do ćwiczeń w domu jest dość duży. Hantle, ławeczki treningowe, drążki do podciągania, bieżnie, rowerki treningowe, itp. to sprzęty często wybierane do domowych treningów.

<

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here