Jak zachować aktywność fizyczną w zimie?

0
141
Jak zachować aktywność fizyczną w zimie?

Okres zimowy jest czasem, w którym niekiedy tracimy motywację do aktywności fizycznej. Nic dziwnego, niska temperatura, opady śniegu i brak słońca nie sprzyja codziennym treningom. Jednakże warto wyjść ze swojej strefy komfortu i podejść do zimy jako do pory roku, która daje nam szansę na szaleństwo, które przez kolejne ciepłe miesiące są niemożliwe. Ponadto aktywność fizyczna w zimie ma dobroczynny wpływ na nasz organizm.

Jest mnóstwo zalet wynikających z ćwiczeń na zewnątrz. Mają one pozytywny wpływ na samopoczucie i zdrowie, a wszystko to za sprawą mroźnego powietrza. Także warunki pogodowe stwarzają dodatkowe możliwości, które zmuszają do bardziej intensywnych ćwiczeń zwiększających efektywność. Spędzanie czasu na zewnątrz pozwala organizmowi otrzymać niezbędną ilość witaminy D, która wpływa pozytywnie na zdrowie, szczególnie wzmacniając koście. Ponadto częste przebywanie na zimnie zwiększa poczucie komfortu i adaptację ciała do różnych warunków pogodowych.

Biegnij dalej

Jednym ze sposobów zachowania aktywności fizycznej w zimie jest bieganie. Badania pokazują, że bieganie w zimnie pomaga nie tylko pozbyć się zbędnych kalorii, ale także zahartować organizm. Bieganie jest typem ćwiczeń, które po dłuższym czasie przestaje dawać efekty, jeśli nie zwiększymy ich intensywności. Aczkolwiek bieganie w zimie z racji utrudnionych warunków pozwala wreszcie ruszyć się z martwego punktu.

Wypróbuj sporty zimowe

Śnieżna pogoda to doskonała możliwość na weekendowy wypad w góry. Narty, snowboard czy spacer w lesie pozwoli na aktywny odpoczynek i zabawę na świeżym powietrzu. Uprawianie sportów zimowych, szczególnie jazda na nartach i snowboardzie, wzmacnia mięśnie tułowia i oczyszcza płuca. Aktywność w okresie zimowym zwiększa także wytrzymałość i tolerancję ciała do niskich temperatur.

Trzywarstwowy strój na trening

Uprawiając sport na zewnątrz w okresie zimowym szczególną uwagę trzeba zwrócić na wybór odzieży, aby uniknąć hipotermii lub odmrożenia. Odzież należy ubierać warstwowo i wybierać odpowiednio do jej właściwości i funkcji.

Pierwsza warstwa powinna zapewnić suchość skóry podczas treningu. Dlatego najlepiej omijać koszulki wykonane z materiału nieodprowadzającego potu, lecz wybierać te, które są dedykowane do treningu, wykonane według określonej technologii np. Quick Dry opracowanej przez polskiego producenta odzieży sportowej Cunazone. Odzież Quick Dry doskonale odprowadza pot i bardzo szybko schnie, zostawiając skórę suchą. Ponadto koszulki techniczne zapewniają wentylację, pozwalając skórze swobodnie oddychać.

Wewnętrzna (środkowa) warstwa ma pełnić funkcję docieplającą i ochronną. Więc warto wybrać bluzę z materiałów, które posiadają właściwości oddychające i termoregulacyjne. Jest to najważniejsza warstwa, ponieważ ma zapewnić komfort dla skóry, odprowadzając wilgoć dalej na zewnątrz i ogrzewając ciało. Ubrania uszyte według technologii Under Protection nie krępują ruchów nawet podczas bardzo intensywnych treningów i zapewniają komfort termiczny.

Górna warstwa (kurtka lub bluza) zatrzymuje ciepło i chroni przed warunkami pogodowymi takimi jak wiatr, śnieg i deszcz. Istotne są również właściwości, takie jak oddychalność, gdyż trzecia warstwa powinna zapewniać uwalnianie wilgoci z poniższych warstw. Bluzy z naturalnego materiału najbardziej sprawdzają się w mroźną pogodę, ponieważ są cieplejsze i bardziej komfortowe w noszeniu. Na deszczową pogodę lepiej wybrać wodoszczelną kurtkę, która zapewni ochronę od wilgoci z zewnątrz.

Nie warto zapominać także o akcesoriach. Głowa, ręce i stopy uwalniają najwięcej ciepła z organizmu. Ponadto dla osób uczęszczających na stok narciarski potrzebną jest też ochrona twarzy przed zimnem i wiatrem. Taką ochronę można zapewnić zwykłym kominem czy szalikiem lub specjalną maską narciarską.

Uprawianie sportu zimą może być bardzo korzystną dla polepszenia kondycji zdrowia aktywnością, jak i doskonałym sposobem na spędzenie weekendu w śnieżnych górach. Należy tylko pamiętać o właściwie dobranej odzieży i szczególnej ostrożności podczas niesprzyjających warunków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here