Dieta ketogeniczna – czy warto się na nią zdecydować?

0
162

„Dieta cud”- bardzo często możemy usłyszeć, czy zobaczyć ten slogan. Jest on powtarzany jak mantra. Zamiast udać się do dietetyka wiele osób postanawia na własną rękę się odchudzać, wszak dieta podobno nie może być szkodliwa. Szczególnie, że często reklamowana jest przez różne fit celebrytki. Ale czy to prawda? Specjalnie dla Was postanowiliśmy przyjrzeć się bardzo modnej obecnie diecie ketogenicznej.

O diecie ketogenicznej słów kilka

Dieta ketogeniczna reklamowana jest jako dająca spektakularne efekty. Otóż jej założenia są banalnie proste. Należy spożywać produkty wysokotłuszczowe, a przy tym ograniczoną ilość białek i węglowodanów. Według założeń istotne znaczenie ma tutaj stosunek spożywanych składników pokarmowych, który powinien wynosić 4:1. Zatem ilość spożywanych tłuszczów powinna być cztery razy większa niż białka i węglowodanów. W ciągu dnia należy spożywać trzy posiłki dziennie. W normalnej, zbilansowanej diecie dzienne zapotrzebowanie na białko wynosi do 15% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego, podobnie jak w diecie ketogenicznej. Największe różnice są w spożywaniu produktów bogatych w tłuszcz i węglowodany. Otóż „normalne” spożycie tłuszczu powinno wynosić do 35% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego, a węglowodanów około 50-70% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego. W diecie ketogenicznej różnice są nader widoczne. Otóż tłuszcz stanowi nawet 80% zapotrzebowania kalorycznego, a węglowodany 5%.

Co jeść, by chudnąć?

Dietę ketogeniczną można określić mianem „diety dla łasuchów”. Otóż według jej założeń można sporo jeść mięsa, krewetek, tłustych ryb, masła i awokado, a nawet wszelkiego rodzaju szynek, kiełbas. Choć bądźmy szczerzy na dłuższą metę nie brzmi to zachęcająco. Należy zdecydowanie zniwelować ilość jadanych serów, mleka, czy innych produktów mlecznych, czy jaj. Natomiast w minimalnych ilościach można spożywać pieczywo, czy inne produkty zbożowe. Bardzo ważna jest też ilość spożywanych płynów. Otóż tutaj trzeba kierować się zasadą, że należy pić około 60 ml na kilogram masy ciała.

Zasady fizjologiczne diety ketogenicznej

Pewnie wiele osób zastanawia się, że skoro będzie spożywać takie ilość tłuszczów w postaci golonek, czy tłustych ryb, to jakim sposobem niby schudnie. Oczywiście jest to bardzo dobre pytanie. Mianowicie chudnięcie następuje dlatego, że zmieniając proporcje spożywania białka, węglowodanów i tłuszczów wprowadza się organizm w stan, który naśladuje głodzenie. A jak wiadomo najpierw trawiony jest tłuszcz, czyli nasze zapasy i w teorii można szybko schudnąć. Warto jeszcze odnieść się do fizjologii organizmu. Jak wiadomo energii dodaje nam glukoza, dieta ketogeniczna zmniejsza ilość spożywanego cukru, przez co zaczyna trawić tkankę tłuszczową. Zwiększa się też ilość ciał ketonowych i ketony stają się źródłem energii.

Zdrowie i efekty

Jak wiadomo kult ciała w naszym społeczeństwie jest całkiem spory, zatem niektórych interesują zapewne efekty. Otóż owa dieta może dawać je całkiem spore. Otóż bez dużego wysiłku można schudnąć nawet 8 kg, a jeszcze jeść przy tym boczki, golonki i inne produkty „bogate” w zabójczy cholesterol. Brzmi nieco idyllicznie, wydaje się, że to rzeczywiście dieta cud. Ale jest jedno „ale”, które jest jak się okazuje całkiem spore. Otóż dieta ma też efekty uboczne. Może wywoływać osłabienie, niedobory, bóle brzucha, biegunki. Zatem jej wpływ na organizm może niestety być destrukcyjny, a to dlatego, że owa dieta została stworzona dla osób cierpiących na lekoodporną padaczkę, w tym dzieci. Zatem jest to dieta specjalistyczna, która powinna być układana indywidualnie, gdyż może przynieść więcej szkód niż pożytku. Zatem można ją stosować tylko i wyłącznie pod okiem lekarza. Dobry dietetyk i jego pomoc będą niezbędne. Jest ona absolutnie zabroniona dla zdrowych dzieci, osób starszych, czy kobiet w ciąży, a także osób mających problemy z wątrobą, nerkami, czy trzustką.

Zatem absolutnie nie należy stosować owej diety na własną rękę. Dieta ketogeniczna nie jest „dietą cud”. Otóż dedykowana jest ona dla osób chorych. Jeżeli walczysz z nadprogramowymi kilogramami, to koniecznie udaj się do dobrego dietetyka, dzięki któremu schudniesz, a jednocześnie wzmocnisz swój organizm. Wszak zdrowie i życie jest najważniejsze, zatem nie należy ryzykować tylko dlatego, aby bez cienia wysiłku schudnąć. Zwyczajnie nie jest to tego warte.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here