ziemniakiZiemniaki w pół godziny po zjedzeniu podnoszą nam poziom cukru we krwi o około 20 procent.

Przyczyną jest to, że składają się one głownie ze skrobia ona w naszym ciele bardzo szybko i łatwo przekształca się w glukozę. W wielu artykułach można przeczytać, iż jedzenie ziemniaków nie jest zalecane w zbyt dużej ilości. Zaleca się spożywanie jednego i to nie za dużego kartofla na dobę. Jest to prawda, ale weźmy pod uwagę wartość IG, która zależy też od przygotowania ziemniaków. Zacznijmy od tego, że ziemniaki stare są bardziej kaloryczne niż młode. Ziemniaki gotowane mają IG 50, zrobione na parze 65 a pieczone 95. Zawarta w tej roślinie skrobia pod wpływem temperatury przechodzi wiele przemian. Ulega ona kleikowaniu i zjedzona w tej postaci będzie strawiona w stu procentach. Co ciekawe, jeśli ziemniaki wstawimy na dobę do lodówki to przekształci się ona w żel. A ten nie jest trawiony przez enzymy znajdujące się w jelicie cienkim. Skrobia obniża też IG i kaloryczność ziemniaków i innych produktów bogatych w skrobię. Gdy skrobia przejdzie do jelita grubego to będzie działała jak błonnik. Spożywanie takiej skrobi obniża poziom glukozy we krwi, wypełnia ona przewód pokarmowy w większym stopniu.